Droša braukšana uz ceļa sākas ar autoskolas izvēli

Saskaņā ar CSDD statistiku šobrīd Latvijā ir izsniegts vairāk kā 875 tūkstoši autovadītāja apliecību, bet reģistrēts gandrīz miljons transportlīdzekļu. Tas gan nenozīmē, ka katram autovadītājam arī pieder savs auto, taču skaitļi liecina, ka formāli mēs varētu ielikt katru autovadītāju vienā transportlīdzeklī un vēl pāri paliktu.

Vai visi vadītāja apliecības īpašnieki, kas šodien likumīgi drīkst pārvietoties pa Latvijas autoceļiem zina, kā braukt droši un pareizi?

Optimists, atbildētu, jā! Praktiķis savukārt apdomātos un teiktu, ka pietrūkst informācijas par šo autovadītāju prasmēm. Lai gūtu papildus informāciju būtu jāiedziļinās CSDD un Valsts policijas statistikā par notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem, bet šoreiz mēs to nedarīsim.

Arī bez detalizēta izvērtējuma ir skaidrs, ka ne visi autovadītāji brauc droši un pārliecināti. Tāpat varam droši apgalvot, ka ne visi pilnībā pārzina Ceļu satiksmes noteikumus. Noteikumi ir gana plaši un laika gaitā tiek papildināti. Cilvēki, kas tiesības ieguva vēl tālajos padomju laikos, visticamāk, neseko izmaiņām.

Kas ir jāzina autovadītājiem? Minimums un maksimums

Formāli, lai brauktu bez negadījumiem pietiek iekļauties plūsmā un zināt pamatlikumus – labās rokas likumu, kam jādod priekšroka, kur jāapstājas obligāti, luksafora signāli un vēl daži sīkumi. Ar to principā pietiek, lai gadiem brauktu bez problēmām, sevišķi, ja nedzīvojat pilsētā.

Problēmas var sākties, kad nākas nokļūt sarežģītākā situācijā, kur sastopas vairāki ceļi un izvietota virkne dažādu ceļa zīmju. Ko darīt, ja nav neviens, kam sekot? Kuram prasīt palīdzību, ja jāizlemj ir tūlīt un tagad?

Nešaubīgi teorētisko pamatojumu varētu sniegt kāds tik tikko ir apguvis Ceļu satiksmes noteikumus un ir nokārtojis tiesības. Vēl labāks palīgs būtu blakus sēdošs braukšanas instruktors, kuram noteikumu pārzināšana un braukšanas apmācība ir maizes darbs. Vairums gan neietilpst šajā kategorijā un atliek paļauties uz savu zināšanu minimumu.

Drošas braukšanas apmācība reālā dzīvē

Braukt standarta apstākļos var iemācīties praktiski ikviens, tikai katram būs vajadzīgs ilgāks laiks. Dažiem pietiks ar minimālajām 20 braukšanas nodarbībām, citiem vajadzēs 40 vai pat vairāk. Tāpat ir situācijas, kad izaicinājumus rada apkārtējā vide. Nakts, ziema, slapjdranķis, spēcīgs vējš, migla, sniegs, akvaplanēšana, sabojāts ceļa segums, intensīva satiksme – šie ir galvenie izaicinājumi, kas var piemeklēt ikvienu autovadītāju.

Ideālā gadījumā ikvienā autovadītāju apmācības procesā būtu iekļauta prasība braukt arī sarežģītos apstākļos. Vai tas praksē tiek darīts? Grūti pateikt. Piemēram, autoskola “Forwards” sola sagatavot, “nevis vienkārši autovadītājus, bet braukšanas lietpratējus”. Vai tas vienmēr paredz arī braukšanu īpaši sarežģītos laikapstākļos – maz ticams. Braukšanas instruktoriem auto apmācība ir darbs un tas tiek veikts visu gadu. Tas nozīmē, ka mācīties braukt sliktos vai sarežģītos laikapstākļos reāli varēsiet tikai ziemā.

Ekstremālas braukšanas prasmes Latvijā piedāvā apgūt arī “Drošas braukšanas skola” (DBS), kurā darbojas arī bijušie vai esošie autosportisti. Patiesībā tieši šis ir viņu galvenais jājamzirdziņš ar ko viņi ir kļuvuši vairāk vai mazāk zināmi Latvijā. Tur varat iemācīties braukt pa slidenām virsmām vai pieteikties ziemas braukšanas kursam, kā arī izbraukt kopā ar autosportistu.

Kā iemācīties droši braukt ārpus autoskolas? Alternatīva būtu atrast kādu auto entuziastu, kurš pašmācības ceļā ir noslīpējis savas prasmes un ir gatavs ar jums dalīties. Ja tādi nav pieejami draugu un paziņu lokā, tad varat mēģināt tos atrast auto forumos – iauto vai bmwpower. Pastāv samērā liela varbūtība, ka potenciālais palīgs vēlēsies, lai apmācībā tiek izmantots jūsu auto, jo riskēt dot savu braucamo svešam cilvēkam būs gatavs vien retais. Lai izdodas.


Papildus informācija